"Особливі" педагоги
Однією з найважливіших умов впровадження інклюзивної моделі в закладах освіти є організація праці фахівців, результатом якої має стати освітнє середовище, максимально сприятливе для різнобічного розвитку всіх вихованців, у тому числі і з особливими потребами. Успішна інклюзія неможлива без спеціального дефектологічного супроводу. Тому однією з нагальних проблем інклюзивної освіти, яка потребує вирішення на даному етапі, є кадрове забезпечення закладів освіти.
Дуже важливо якомога раніше розпочати корекційну роботу, тому першою ланкою є робота логопедів в закладах дошкільної освіти. Такі спеціалісти працюють в ЗДО №1 (Пасічник Н.А.), №4 (Тишкевич О.В.), №5 (Гаврилюк М.Г.), №6 (Романюк Л.М.) міста Жашків. Логопед не тільки коригує недоліки мовлення, а відкриває дитині необмежені можливості спілкування, він провідник в світ людських взаємовідносин. Подолання мовленнєвих вад вселяє в дитину впевненість у власних силах, сприяє розвитку її пізнавальних здібностей – дитина становиться більш емоційною, допитливою, більш відкритою для контактів з іншими людьми, більш сприйнятною до нових знань.
Корекціно-розвивальна робота з попередження та подолання мовленнєвих вад у дітей – багатоаспектна, передбачає взаємодію фахівців: логопеда, психолога, батьків, вихователя, вчителя. Продовжують цю роботу вчителі логопеди ЗЗСО №2(Коломієць В.В.), №3 (Пасічник Н.А.) та СПШ №1 (Колодій Н.В.).
Стати «особливим» фахівцем сьогодні абсолютно реально, але докласти зусиль потрібно чимало. Складність у тому, що дана спеціальність ніби на межі між медициною та психолого-педагогічними дисциплінами, тому педагоги постійно займаються підвищенням фахового рівня, вивчають нові методики роботи з дітьми.
Створення відповідного середовища для успішної та продуктивної роботи спеціалістів - завдання для керівників закладів, це і окремий кабінет, і спеціалізована дидактика, інструментарій тощо. Як приклад, у Жашківській спеціалізованій школі №1 з поглибленим вивченням окремих предметів створено інклюзивно ресурсну кімнату. Інклюзивно –ресурсна кімната – додатковий інструмент для адаптації психологічного та фізичного здоров’я дітей з особливими освітніми потребами, що дозволяє емоційно розвантажити дитину, зняти нервове збудження, знизити рівень тривожності, активізувати мозкову діяльність, займатися зі спеціалістом в індивідуальному порядку. Тут є навчальна, соціально-побутова, ігрова зона та зона відпочинку. Ресурсна кімната - необхідна частина інклюзивної освіти.
Логопедична служба надає можливість дітям з особливими потребами займатися за індивідуальним планом розвитку , з цією метою проводяться корекційні заняття та ігри: «Розвиток мовлення», «Побутове орієнтування», «Корекція розвитку», «Ритміка», «Логопедична подорож порами року», «Весела подорож язичка і пальчиків», «Як пальчики та язичок стали друзями», «Листи від Діда Грамотія з країни АБВГДейки!», «Золота осінь», «Звуки вивчаємо, слова та речення складаємо» тощо.