Відділ освіти Жашківської міської ради

Замітки на полях під час пленерної практики

       7 червня відбулося заключне засідання МО вчителів образотворчого мистецтва шкіл Жашківської ОТГ. Засідання проводилось за формою художньої польової практики - пленеру. Учасники отримали теоретичні поради та практичні навички в проведені пленерних занять з учнями. Дана форма навчально-виховної роботи з образотворчого мистецтва формує ключові мистецькі та міжпредметні компетентності, може бути використана вчителями в навчальному процесі.

Замітки на полях під час пленерної практики

       Проведення пленерних занять зумовлене прагненням правдиво передати дійсність. Відображення дійсності в образотворчому мистецтві не є дзеркальним відображенням того, що нас оточує. Правда в мистецтві – це правда людського відображення дійсності(образотворчість), а не сама дійсність .

Процес творчості будується на світогляді художника. Художник завжди обдумує ідейний зміст, сюжет, композицію, шукає найкраще вирішення своєї картини – будь-то жанрова картина, пейзаж, портрет, натюрморт. Кожному предмету, об’єкту або явищу дійсності, притаманні певні ознаки, індивідуальні характерні особливості. Саме вони і є об’єктом зображення.

Рембрандт ван Рейн радив художникам:  Вчись перш за все наслідувати багату природу і відображувати те, що знайдеш в ній. Небо, земля, море, тварини, добрі і злі люди – все служить для нашого вправляння ”.

Пленер (фр.) – живопис на відкритому повітрі, який відтворює колористичне багатство природи з його відтінками, що зумовлені впливом сонячного світла й навколишньої атмосфери. Пленер облагороджує палітру, очищає і оживляє її.

Художня грамота, яка лежить в основі роботи художника професіонала, і художника-початківця, а також і учня, стоїть на трьох стовпах перспективі, пластичній анатомії і кольорознавстві. Ці ж знання зумовлюють і грамотне ведення роботи на пленері.

В чому ж суть особливостей умов з якими живописець стикається під час роботи на відкритому повітрі?  Щоб в цьому розібратись, нагадаємо про головні причини зміни локального кольору предметів. Це перш за все:

  1. Залежність освітленості предметів від сили джерела світла, від кута падіння, променя світла.

  2. Забарвленість цього променя.
  3. Віддаленість предмета від точки споглядання, або так звана - повітряна перспектива .
  4. Тонові і кольорові контрасти.
  5. Сонячні промені, які відбиваються від забарвлених предметів, тобто рефлекси.                     Зображати  на пленері можна окремі об’єкти, як то рослини, дерева,  їх частини, предмети, тварин, постаті людей, архітектурні об’єкти, так і їх групи в різноманітному поєднанні.Види прикладної художньої діяльності: короткотривалі начерки, ескізи, замальовки, етюди, багатогодинні роботи. Матеріали при цьому всякі, як графічні так і живописні.       

       Початкові  вправи ведуть до більш  складних трьох типів зображення: аналітичному, образно-емоційному, орнаментально-пластичному. Головна ціль аналітичного зображення – детальне вивчення конструкції рослини та ін.., розгляд її окремих складових 

      Образно-емоційні зображення це замальовки і етюди направлені на виявлення образу рослин  без особливої деталізації. Виконанні, як говориться, на одному диханні. 

     Орнаментально-пластичні зображення виконуються з метою виявлення орнаментальних якостей природи, повторень, чергувань, ритму, з частковою, або повною стилізацією.

      Не списати з натури, а написати! Це означає писати, вивчати і аналізувати: який колір домінує, як він впливає на забарвлення предметів, змінює їх, як це гармонує в колористичній єдності. Закони повітряної перспективи стануть у пригоді.

Перший закон: всі ближні предмети сприймаються в подробицях, а віддалені – узагальнено; для передачі простору ближні предмети потрібно зображувати детально, віддалені – узагальнено.

Другий закон: всі ближні предмети сприймаються чітко, а віддалені – невизначено: для передачі простору контури ближніх предметів потрібно виконувати різко, а віддалені – м’яко.

Третій закон: на великій віддалі світлі предмети здаються темнішими, а темні-світліші ближніх; для простору віддалені світлі предмети потрібно трохи притіняти, а темні-висвітлювати.

Четвертий закон: всі ближні предмети мають контрастну світлотінь і здаються об’ємними, всі дальні-з слабо вираженою світлотінню і сприймаються плоскими; для передачі простору ближні предмети потрібно зображувати об’ємно, а далекі-площинно.

П’ятий закон: всі віддалені предмети, покриваються повітряною димкою, отримують колір цієї димки-фіолетовий, синій, голубий або білуватий; для передачі простору потрібно ближні предмети зображувати яскраво за барвленими, а віддалені - бліднуватими.

Шостий закон: всі ближні предмети здаються багатоколірними, а віддалені одноколірними; для передачі простору ближні предмети потрібно зображувати різними за кольором фарбами, а віддалені-однаковими.

Завдання № 1.

Виконайте замальовки рослин конкретних трав, квітів, дерев (олівець, гелієва ручка).

         Завдання №2

Виконайте замальовки рослин конкретних трав, квітів, дерев (акварель).

         Завдання № 3

Виконайте замальовки рослин конкретних трав, квітів, дерев з декоративним стилізованим осмисленням.

           Завдання № 4

Короткочасні живописні етюди пейзажу з різним освітленням і станом погоди (акварель, гуаш).

 

За матеріалами: О.В.Кумецький ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ПРАКТИКА.ПЛЕНЕР

 

 



« повернутися до списку новин