Замітки на полях під час пленерної практики
7 червня відбулося заключне засідання МО вчителів образотворчого мистецтва шкіл Жашківської ОТГ. Засідання проводилось за формою художньої польової практики - пленеру. Учасники отримали теоретичні поради та практичні навички в проведені пленерних занять з учнями. Дана форма навчально-виховної роботи з образотворчого мистецтва формує ключові мистецькі та міжпредметні компетентності, може бути використана вчителями в навчальному процесі.
Замітки на полях під час пленерної практики
Проведення пленерних занять зумовлене прагненням правдиво передати дійсність. Відображення дійсності в образотворчому мистецтві не є дзеркальним відображенням того, що нас оточує. Правда в мистецтві – це правда людського відображення дійсності(образотворчість), а не сама дійсність .
Процес творчості будується на світогляді художника. Художник завжди обдумує ідейний зміст, сюжет, композицію, шукає найкраще вирішення своєї картини – будь-то жанрова картина, пейзаж, портрет, натюрморт. Кожному предмету, об’єкту або явищу дійсності, притаманні певні ознаки, індивідуальні характерні особливості. Саме вони і є об’єктом зображення.
Рембрандт ван Рейн радив художникам: „ Вчись перш за все наслідувати багату природу і відображувати те, що знайдеш в ній. Небо, земля, море, тварини, добрі і злі люди – все служить для нашого вправляння ”.
Пленер (фр.) – живопис на відкритому повітрі, який відтворює колористичне багатство природи з його відтінками, що зумовлені впливом сонячного світла й навколишньої атмосфери. Пленер облагороджує палітру, очищає і оживляє її.
Художня грамота, яка лежить в основі роботи художника професіонала, і художника-початківця, а також і учня, стоїть на трьох стовпах –перспективі, пластичній анатомії і кольорознавстві. Ці ж знання зумовлюють і грамотне ведення роботи на пленері.
В чому ж суть особливостей умов з якими живописець стикається під час роботи на відкритому повітрі? Щоб в цьому розібратись, нагадаємо про головні причини зміни локального кольору предметів. Це перш за все:
-
Залежність освітленості предметів від сили джерела світла, від кута падіння, променя світла.
- Забарвленість цього променя.
- Віддаленість предмета від точки споглядання, або так звана - повітряна перспектива .
- Тонові і кольорові контрасти.
- Сонячні промені, які відбиваються від забарвлених предметів, тобто рефлекси. Зображати на пленері можна окремі об’єкти, як то рослини, дерева, їх частини, предмети, тварин, постаті людей, архітектурні об’єкти, так і їх групи в різноманітному поєднанні.Види прикладної художньої діяльності: короткотривалі начерки, ескізи, замальовки, етюди, багатогодинні роботи. Матеріали при цьому всякі, як графічні так і живописні.
Початкові вправи ведуть до більш складних трьох типів зображення: аналітичному, образно-емоційному, орнаментально-пластичному. Головна ціль аналітичного зображення – детальне вивчення конструкції рослини та ін.., розгляд її окремих складових
Образно-емоційні зображення це замальовки і етюди направлені на виявлення образу рослин без особливої деталізації. Виконанні, як говориться, на одному диханні.
Орнаментально-пластичні зображення виконуються з метою виявлення орнаментальних якостей природи, повторень, чергувань, ритму, з частковою, або повною стилізацією.
Не списати з натури, а написати! Це означає писати, вивчати і аналізувати: який колір домінує, як він впливає на забарвлення предметів, змінює їх, як це гармонує в колористичній єдності. Закони повітряної перспективи стануть у пригоді.
Перший закон: всі ближні предмети сприймаються в подробицях, а віддалені – узагальнено; для передачі простору ближні предмети потрібно зображувати детально, віддалені – узагальнено.
Другий закон: всі ближні предмети сприймаються чітко, а віддалені – невизначено: для передачі простору контури ближніх предметів потрібно виконувати різко, а віддалені – м’яко.
Третій закон: на великій віддалі світлі предмети здаються темнішими, а темні-світліші ближніх; для простору віддалені світлі предмети потрібно трохи притіняти, а темні-висвітлювати.
Четвертий закон: всі ближні предмети мають контрастну світлотінь і здаються об’ємними, всі дальні-з слабо вираженою світлотінню і сприймаються плоскими; для передачі простору ближні предмети потрібно зображувати об’ємно, а далекі-площинно.
П’ятий закон: всі віддалені предмети, покриваються повітряною димкою, отримують колір цієї димки-фіолетовий, синій, голубий або білуватий; для передачі простору потрібно ближні предмети зображувати яскраво за барвленими, а віддалені - бліднуватими.
Шостий закон: всі ближні предмети здаються багатоколірними, а віддалені одноколірними; для передачі простору ближні предмети потрібно зображувати різними за кольором фарбами, а віддалені-однаковими.
Завдання № 1.
Виконайте замальовки рослин конкретних трав, квітів, дерев (олівець, гелієва ручка).
Завдання №2
Виконайте замальовки рослин конкретних трав, квітів, дерев (акварель).
Завдання № 3
Виконайте замальовки рослин конкретних трав, квітів, дерев з декоративним стилізованим осмисленням.
Завдання № 4
Короткочасні живописні етюди пейзажу з різним освітленням і станом погоди (акварель, гуаш).
За матеріалами: О.В.Кумецький ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ПРАКТИКА.ПЛЕНЕР